Ryssvinter

Allmänt / Permalink / 0
Nja, det kan man kanske inte påstå, trots det ymniga snöandet idag. Det är ändå blötsnö som ramlar ner. I stora mängder visserligen, men kanske mer saharablandad vinter än den stora kylan från öst. 
Hursomhelst fick jag tid över en sådan här dag. Och vad lämpar sig bättre än att bege sig ut i cyberrymden. Facebook bjuder på en mängd stolligheter och dumma påståenden, precis som det brukar vara. Kanske väderrelaterat eller algoritmstyrt, vad vet jag, men förvånandsvärt många ryska hundar hamnade i mitt flöde idag. Ibland händer saker av en mening, tänker jag. Eller så är det enbart ett bekvämt sätt för mig att kunna skylla på slumpen och styra händelserna i den riktning jag önskar, utan att behöva hålla mig själv ansvarig. Kan mycket väl vara så. Men hur man än tänker eller vilken baktanke jag än har med mina eget dragna slutsatser så var igenkänningen stor.
En blick, ett uttryck, så välbekant, men ändå långt borta. Alla newfoundlandshundar är inte likadana. Endel är mer Amadeus än andra. Trots att hans namn i stamtavlan numera kommer längre och längre bak i leden. Men han finns där. Och jag känner igen honom. Och jag saknar honom...
 
 
 
Till top