Luftslott

Allmänt / Permalink / 0
Att ha en stadig grund att stå på och att inte bygga sig ett luftslott är kanske för många lättare sagt än gjort. Att ta genvägar genom livet och slänga på spackel på fuskjobb tillhör vanligheterna, oavsett om det gäller byggnaders konstruktion eller människors färdigheter. Att tänka långsiktigt och arbeta strategiskt och noggrant är ju skittråkigt, milt uttryckt. Snabba resultat och en snygg yta är för många alldeles tillräckligt när man vill imponera på sin omgivning. Att skarvarna krackelerar och att ingenting tål att granskas i sömmarna är vardag i mångas fall.
Jag tänker att livet är lite som den där matpyramiden man fick lära sig på hemskunskapen i skolan för en herran massa år sedan. Det tråkiga men nödvändiga i den breda och stadiga botten och sedan arbetar man sig upp till toppen med det glassiga och onödiga. Idag är pyramiden ofta uppochned för många och det är svårt att hitta någon som helst substans och kvalitet hos människor.
Jag har i alla fall en stadig trappa i min hage. Så jag kanske bygger mig ett hus
 
Till top