EPA

Allmänt / Permalink / 0
Jag vill inte på något sätt vara respektlös mot eller förringa de som omkommit i trafikolyckor med A-traktorer - inte heller deras anhöriga. Men... 
Jag blir lite provocerad när det framställs i media att lagen borde skärpas och reglerna ändras när det väller ut skadade från en kraschad EPA som framförts i för hög hastighet. Det ska nämligen inte vara möjligt att ett sådant fordon existerar. 
Och jag blir väldigt illa till mods när jag läser reportage om hur en lag på bilbälte kanske skulle ha kunnat rädda livet på någon och att man önskar att man inte får ha mer än en passagerare. 
Vi har själva en A-traktor i familjen. En ombygd Volvo V70. Vi bor en bit utanför stan och kollektivtrafiken är inte ett alternativ som passar väldigt bra här hemifrån. När regnet och snön kommer är inte en moped ett jättekul alternativ att ta sig till vare sig skola eller till tåget med. Så vi tyckte att en EPA passar våra barn.
Jag kan ha synpunkter på att det är samma körkort för moped som för A-traktor. Det är två helt skilda fordon att framföra på allmän väg. Men nu är lagen sådan att har du mopedkort får du även köra stora fordon. OM fordonet är klassat som A-traktor. Det finns en lag om detta. 
Vare sig i den lagen, eller i någon annan lag, finns det föreskrifter som förbjuder någon att använda bilbälte - trots att det inte är krav. Inte heller är det förbjudet att sätta vinterdäck på en EPA. Lika lite som det skulle vara förbjudet för vuxna att använda cykelhjälm eller sätta vinterdäck på cykeln. 
Att man tillåter sina barn att köra en felaktigt ombygd eller medvetet återställd A-traktor där hastigheten går att manipulera eller att baksätet och lastutrymmet är åtkomligt för passagerare är inte ansvarsfullt. Det är inget fel eller brister i den befintliga lagen. Det handlar helt enkelt om man väljer att följa lagen eller inte. Jag förstår att man gärna vill hitta någon utomstående att skylla på. Men det finns föreskrifter att följa och gör man det har man kommit en bra bit på väg när det gäller säkerhet.
Det är jättetråkig läsning och kräver en del koncentration och planering när man skaffar en A-traktor till sina barn.Orkar man som vårdnadshavare inte sätta sig in i vad det innebär, kanske man borde tillhandahålla endast en cykel tills dess att ens barn är myndiga och själva får bestämma vilket fordon de ska framföra. Jag anser att man som förälder har en skyldighet att göra vad man kan och sen lite till för att säkerställa att barnen är trygga även i trafiken.
Vi läste lagen, kontaktade Bilbesiktningen och sakkunniga verkstäder när vi gjorde om vår Volvo. Den har, enligt alla föreskrifter, bakdörrarna igensvetsade. En vägg är svetsad bakom förar- och passagerarsätena. Vilket innebär att det endast får plats de tillåtna personerna i fordonet - inga fler. Bagageluckan är likaså den icke öppningsbar. Det går inte att ställa om hastigheten utan att ta bort lödningar och återställa kretskort. Den går i 30km/timmen och har plats för en passagerare. Den är godkänd och ej manipuleringsbar. Nu kan det hända olyckor med den också. Men jag kan inte se framför mig att det skulle vara en olycka i för hög hastighet eller att det är fler än två personer i A-traktorn som skulle kunna bli skadade.
Olyckor kan hända och kommer att hända trots att man följer alla föreskrifter. Men det går tyvärr inte att stifta lagar som förbjuder idioti. Men visst vore det önskvärt. 
 
 
 
Till top