Nespogtivt eller Pognestivt

Allmänt / Permalink / 0
Det är i alla fall blött ute. Om det är bra eller dåligt, därom tvista de lärde. Men jag tror att det är negativt. Men ändå positivt. Typ. Vi har nu ett tag blivit varse att grundvattennivåerna befunnit sig på ett kritiskt läge. Vi har vattenbrist och torkor. Det nya normala. Allt på grund av klimatkrisen. Nu är det ändå kris. Fast tvärtom. Nu stiger vattnet och översvämmar alla vattendrag. Grundvattentäkterna fylls på och magasinen återställs. Det nya normala. Allt på grund av klimatkrisen. Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Vi har i alla fall fått lite sjöutsikt. I år igen. Det är inget nytt att det svämmar över på åkrarna. Det har händer alltsom oftast. Hippies vattenställe är också uppfyllt. Inget konstigt med det heller. Vattnet brukar höjas och sänkas lite emellanåt. 
Jag känner mig däremot lite smått avtrubbad av att värmen på sommaren är kris och snö som töar på vintern är kaos. Men har nu experter, politiker och aktivister bestämt att domdagen är nära om vi inte räddar planeten idag låt oss då sluta sila mygg och svälja kameler. Ställ in alla kommersiella flyg och fartyg, sluta elda kol och olja, sätt stopp för dumpning av sopor och kemikalier i hav eller på land och sluta skövla skog och natur. En bra början tänker jag och kanske långt mer effektivt än att betala någon hundralapp i flygskatt när flyget ändå släpper ut lika mycket eller källsortera allt skräp hemma när allt ändå körs och dumpas på samma ställe. Jag tänker att man ska göra vad man kan för klimatet, miljön, fauna, flora och allt däremellan och jag vet att även det lilla syns i det stora, många bäckar små och så vidare, men vill man göra skillnad på riktigt vore det väl ändå bra om våra experter, politiker och aktivister tog tag i de riktigt stora miljöbovarna också. På riktigt. Innan det är för sent.
 
 
Till top